Aleksander Żak, uczeń klasy 4TBR o profilu technik robotyk w naszej szkole, jest aktywnym członkiem koła naukowego PEMMSA, którego celem jest rozwijanie umiejętności inżynierskich oraz pasji związanych z nowoczesnymi technologiami. Aleksander, dzięki swojemu zaangażowaniu, realizuje wyjątkowy projekt w ramach współpracy z Katedrą Mikroelektroniki i Technik Informatycznych na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej. Projekt ten dotyczy budowy emulatora komputera kwantowego, który może stać się przełomowym rozwiązaniem w dziedzinie obliczeń kwantowych.
Podjęty przez zespół projekt polega na stworzeniu modelu komputera kwantowego, który jest w stanie naśladować działanie rzeczywistych komputerów kwantowych. Celem emulatora jest umożliwienie symulacji procesów kwantowych na klasycznych komputerach, co może przyspieszyć badania nad komputerami kwantowymi i przyczynić się do lepszego zrozumienia ich potencjału. Projekt łączy zaawansowaną elektronikę, algorytmy oraz nowoczesne techniki informatyczne, stanowiąc wyzwanie intelektualne i techniczne dla wszystkich zaangażowanych.
Efektem prac zespołu jest model komputera kwantowego, który został zaprezentowany na prestiżowych wydarzeniach, takich jak Ogólnopolski Salon Maturzystów, gdzie przyciągnął uwagę zarówno uczniów, jak i ekspertów z branży. Model komputera kwantowego został także zaprezentowany w formie plakatu podczas konferencji IEEE Quantum Week 2025 organizowanej przez The University of New Mexico w Stanach Zjednoczonych. To międzynarodowe wydarzenie, gromadzące młodych naukowców i specjalistów z całego świata, stanowi doskonałą okazję do wymiany doświadczeń oraz zaprezentowania najnowszych osiągnięć w dziedzinie technologii kwantowych.
Dzięki zaangażowaniu Aleksandra Żaka i całego zespołu, projekt zyskał międzynarodowe uznanie i przyczynił się do rozwoju badań nad komputerami kwantowymi. Jest to nie tylko ogromne osiągnięcie w kontekście akademickim, ale również doskonały przykład współpracy między szkołą średnią a uczelniami wyższymi, umożliwiający młodym talentom udział w przełomowych projektach technologicznych.
Dalszy rozwój tego projektu może otworzyć nowe możliwości w obszarze obliczeń kwantowych, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować przemysł informatyczny i technologiczny.



